Saturday 11 February 2017

Montessori Eğitimi Alma-Koyma-Aktarma Çalışmaları

http://www.jaletezer.k12.tr/
Bir çok yerde denk geliyorum Montessori eğitimi ve uygulamalarına. Aslında çok abartılacak bir şey değil. Temel de bir uygulama olmaksızın çocuğun kendi kendine yaptığı şeyleri kapsıyor . Ben hiç bir çaba sarft etmeden kızımın yaptığı şeyler  bunu gösteriyor. Aşağıdaki gözlemlerimi sizde kendi çocuğunuzda gözlemlemişsinizdir bana hak vereceksiniz.

Ancak bir şeyin tam ve doğru öğrenilmesi  için tekrar ve pekiştirme çok önemli. İşte bu noktada Montesssori eğitimleri kavramı önem kazanıyor. Temel çıkış noktası öğrenmeyi hayatın bir parçası yapmak.

Ben özel olarak bir aktivite yapmadım büyük kızımd zira ozamanlar pek bilmiyordum da. Son dönemlerinde  öğrendiğimde ise yaptığım bir çok şeyin Montessori eğitimi kapsamına girdiğini görmüştüm.

Küçük kızıma biraz daha bilinçli bir şekilde yaptırmayı ve burada paylaşmayı düşünüyorum.

Bu eğitimde en temel işlemlerden biri de alma-koyma-bir kaptan bir kaba aktarma diyebiliriz.
Bu konuda gözlemim şöyle: Kızım 16 aylık.
  • 1 yaş öncesinde bir kaptan alma yapabiliyordu, oyuncakları sepetten alm, çekmece boşaltma gibi
  • 12-14 ay cıvarı çok güzel bulaşık makinası boşaltmaya başladı. Tabakları alıyor bana veriyor. Biraz alıştıktan sonra direk masaya dikkatlice koymaya başladı. Artık tabakları iki iki bile alıyor. Birde her alıştan sonra afferiii demeye çalışması ise artısı :)
  • 12-14 aydır bir kaba doldurma yapabiliyor. Çamaşır mandallarını sepete doldurma ile başladı. Her çocuğun ilk oyuncağıdır mandallar :D.
  • Bu aralar bardaktaki suyu bitirip içine ekmek, çorap, mandal doldurmaya başladı. Bu arada suyu bardaktan içmek te montessori eğitimi içinde imiş :) 
  • Henüz kaplar arası aktarma gözlemlemedim sanırım, yani doğal olarak gerçekleşmedi. Belki iki eş kap koysam ve göstersem hemen yapabilir sanırım.
  • 16 ay civarı plastik küçük su şişesinden bardağa su doldurmak istiyor. Ko ko ko diye de anlatmaya çalışıyor. Şişeye az su koyup buyuk bir vardak verilirse bu arzusunu yerine getrimesi mümkün. Dökülsede zaten az,  okadar da olacak artık.


Tabi en önemli kısım bilinçli bir şekilde neler yapılabilir ve çalışan anne olarak az zamanda çok iş nasıl yapılır.

Bu konuda tecrübelerim:
  1. Çorap çiftleri birleştirilip top haline gelince alıp sepete koyma, hatta zamanla sepete basket atmaca yapılabilir. Büyük kızım çok zevk alırdı bundan. Hatta çorapları sırf bu yüzden eşleştirmeme yardım ederdi. Bende bir taşla iki kuş vururdum: hem basket atma çalışması hem eşleştirme. Tabi diğer açıdan iki kuş da var: hem onunla eğlenceli vakit geçirme hem işini yapma

No comments: